Wat ik doe

Dat is dus zo’n vraag waar ik nooit een kort antwoord op weet, want ik doe veel verschillende dingen voor uiteenlopende organisaties. Op dit moment doe ik vooral onderwijskundig projectmanagement en learning experience design voor beroepsgerichte taalexamens in het mbo-onderwijs en e-learningplatforms voor bedrijven. Meestal gaat het om langlopende projecten voor 16-32 uur per week, waardoor ik al snel echt onderdeel van het team word. Zodoende word ik ook regelmatig gevraagd om stagiaires en nieuwe medewerkers te begeleiden, of medewerkers te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkelplan. Op deze pagina lees je met welke projecten ik nu bezig ben en wat ik voor eerdere projecten deed.

Wil je meer weten over een bepaald project? Vraag het me gerust.

Portfolio

“We zoeken iemand die structuur kan aanbrengen en alles in goede banen kan leiden, én die wat heeft met moderne vreemde talen.” Check, check, check. Dit klonk mij als muziek in de oren, dus startte ik als projectleider beroepsgerichte taalexamens Examenservices! Omdat de samenwerking goed bevalt, hebben we mijn opdracht inmiddels uitgebreid. De exacte invulling verschilt per project, maar ik doe altijd wel iets met het onderwijskundige ontwerp van examens, het aansturen van de productie daarvan, het samenwerken met ontwikkelgroepen en het bewaken van de kwaliteit. Daarnaast heb ik een rol als mentor voor een aantal medewerkers.

mei 2022-heden

Deze opdracht voor de Nederlandse Academie voor Eetstoornissen (NAE) en WEET, Nederlandse patiëntenvereniging voor eetstoornissen is er een naar mijn hart. Als ervaringsdeskundige weet ik namelijk hoe het is. In de rol van mediaspecialist eetstoornissen zet ik me in voor meer bewustzijn rondom verhalen over (mensen met) eetstoornissen. Hoe zorg je ervoor dat de woorden en beelden die je als mediaprofessional kiest een compleet plaatje laten zien en hopelijk zelfs een positief effect hebben? En hoe voorkom je onbedoelde negatieve effecten? De mediahandreiking die door de NAE, WEET en andere instanties is opgesteld moet daarbij helpen – mijn missie is om media hiervan op de hoogte te brengen. Daarnaast zal ik me ontfermen over de WEET-campagne tegen pro-ana en pro-ana coaches.

maart 2023-heden

Ook jaren na mijn afstuderen heeft de academische wereld haar aantrekkingskracht voor mij behouden. Niet voor niets geef ik met regelmaat gastcolleges bij ‘mijn’ universiteiten. Hoe tof dat ik als coördinerend eindredacteur kennis mocht maken met Wageningen University & Research! Samen met Anne Havelaar zorgde ik ervoor dat publicaties tot in de puntjes klopten. Ook klom ik zelf een paar keer in de pen; ik schreef bijvoorbeeld dit interview (in het Engels – Anne vertaalde het naar het Nederlands). Verder was ik verantwoordelijk voor de coördinatie van enkele online Foleon-magazines, zoals WURld of Social Sciences.

Later werd ik gevraagd als interim coördinerend eindredacteur en begeleidde ik de productie van het online magazine voor Animal Sciences Group.

maart-juni 2023
februari-juni 2022
april-november 2021

Sommige opdrachten komen uit onverwachte hoek. Mijn opdracht als onderwijskundige voor Stichting Ascert is er zo een. Want wie had gedacht dat mijn dansjuf van vroeger, met wie ik nog jaarlijks bijklets, mij zou tippen bij haar yoga-compagnon, die precies op zoek was naar iemand als ik? Inmiddels ben ik als zzp’er onderdeel van het auditteam voor de erkenningen van activiteiten en aanbieders die Permanente Educatie binnen de wondere wereld van asbest aanbieden.

oktober 2022-april 2023

Hoe gaaf is het als je persoonlijke interesses en werk elkaar vinden? Dat was het geval met deze opdracht voor Psychologie Academy, het online trainingsplatform van Psychologie Magazine. Ik ondersteunde het team als e-learningspecialist bij de migratie naar een nieuw learning management system met andere functionaliteiten.

Ook in 2022 mocht ik weer voor Psychologie Academy aan de slag. Als e-learningspecialist analyseerde ik feedback en op basis daarvan werkte ik een didactisch ontwerp en advies uit voor de (door)ontwikkeling van meerdere bestaande en nieuwe trainingen.

november 2022
februari-juli 2022
januari-oktober 2021

Wanneer je zo’n goede match met een team en merk hebt, kun je alleen maar dromen van vervolgopdrachten. Ik was dan ook erg blij toen Psychologie Magazine mij vroeg om als onderwijskundig contentcoördinator en e-learningspecialist mee te werken aan de lancering van een nieuw e-learningplatform: Mind.You!

Aansluitend werd ik gevraagd om een didactisch ontwerp te maken, coördineren en implementeren voor de doorontwikkeling in 2022. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de coördinatie van de productie van nieuwe learning content binnen Mind.You.

maart 2021-november 2022

Als yogadocent en e-learningspecialist haalde ik veel plezier uit deze opdracht: net als voor Psychologie Academy verzorgde ik ook voor Yoga Magazine de migratie naar een nieuw learning management system.

juni 2021-januari 2022

Toen ik besloot om weer te gaan zzp’en, vonden SVH en ik elkaar snel terug. Ik deed de bureauredactie van twee vernieuwde boeken, en van de Engelse vertalingen van zes theorieboeken.

Dat smaakte naar meer, dus trad ik weer in loondienst als onderwijskundig bureauredacteur. Ik stuurde veel kleinere e-learningprojecten aan, was de projectmanager van alle vertalingen, heb het vertaalproces ingericht en een freelance vertaalteam opgezet, en was projectmanager van een nieuwe lesmethode, waarbij ik medeverantwoordelijk was voor een deel van het didactisch ontwerp. Daarnaast heb ik alle uitgeefprocessen en formats vernieuwd.

april 2019-januari 2021 (loondienst)
januari 2019-mei 2020 (zzp)

Soms komen er dingen op je pad waar je hart een sprongetje van maakt. Als yogi, yogadocent en redacteur vond ik het een groot feest Engelse blogs te redigeren voor Brahmani Yoga!

maart 2019-december 2019

Voor Fourtress heb ik kernwaarden vertaald van Engels naar Nederlands.

december 2019

De hele dag bezig zijn met de Engelse taal klonk me als muziek in de oren. Bij Metamorfose Vertalingen werkte ik als editor en keek ik vertalingen (NL > EN) na. Toch kon ik niet goed aarden; ik miste de wereld van het educatieve uitgeven en de combinatie van redactiewerk met projectmanagement.

december 2018-maart 2019

In december 2018 besloot ik om weer als zelfstandige aan de slag te gaan. Voor A+O Metalektro ontwikkelde ik verschillende modules over veiligheid, waarbij ik zowel tekst als beeld verzorgde.

december 2018

SVH werkte nauw samen met Bespeak, een onderwijskundig ontwerpbureau, en zo rolde ik in mijn volgende baan als onderwijskundig projectleider. Ik ging voor het eerst aan de slag met conceptontwikkeling en didactisch ontwerp, voor een nieuwe lesmethode voor schoonheidsspecialisten.

Daarnaast ontwikkelde ik educatieve content, hielp ik met de opzet van het communicatieteam en ontfermde ik mij over procesbeschrijvingen en formats.

februari 2017-augustus 2018

Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) kende mij als Schrijfmeisje en zocht iemand voor de redactie van het Sociale Hygiëne-theorieboek. Toen we een goed team bleken, kwam ik in loondienst als bureauredacteur. Zo ontdekte ik dat ik niet alleen een taalnerd, maar ook een geboren projectmanager ben.

Bij de vernieuwing van leermiddelen voor mbo niveau 2 en 3 was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een theorieboek, de bijbehorende e-learning en vier werkboeken. Ik stuurde een extern team aan van vijf auteurs en werkte nauw samen met inhoudsdeskundigen en een vormgever.

Daarnaast had ik een grote rol in het opzetten en vastleggen van ontwikkelprocessen en formats.

januari 2016-februari 2017 (zzp en loondienst)

Als autogek kon ik mijn geluk niet op toen ik door Pon gevraagd werd om korte nieuwsberichten te vertalen van Engels naar Nederlands voor de SEAT Newsroom en de Audi Newsroom.

september 2015-februari 2016

Bij Oberst vond ik mijn eerste ‘grote mensen’-baan in loondienst, voor naast het zzp’en. Ik werd aangenomen als content editor voor GoedeKortingscodes.nl en later ook GoedeKortingscodes.be. Al snel breidde mijn verantwoordelijkheden en kennis zich uit naar strategie en ontwikkeling, customer journeys en business development. Omdat Oberst nog een start-up was, moesten bedrijfsprocessen nog opgezet, uitgedacht en vastgelegd worden, iets wat ik erg leuk vond om te doen. Vandaag de dag gebruik ik nog steeds veel van wat ik bij Oberst geleerd heb.

januari 2015-februari 2016 (loondienst)

Stichting Kunst & Cultuur (K&C) organiseerde samen met drie andere landen de jaarlijkse October Children’s Month. Daar moest een aandenken van gemaakt worden met een promotionele functie. Samen met Jetty Bergsma (TextCraft Editing) was ik verantwoordelijk voor het schrijven, redigeren en vertalen (NL > EN) van de verslagen en promotieteksten.

december 2014-maart 2015

Vers van de uni begon ik mijn freelance avontuur (en carrière) met verschillende opdrachten voor de Engelse vo-lesmethode Stepping Stones van Noordhoff Uitgevers. Als auteur schreef ik grammatica-oefeningen voor alle niveaus en RTTI-grammaticatoetsen voor havo 2. Als eindredacteur redigeerde ik de scripts voor grammaticavideo’s voor alle niveaus. Tot slot stuurde ik als eindredacteur een freelance team van vijf auteurs aan en keek ik de content na die zij schreven voor het digitale platform voor havo 3.

november 2014-november 2015